Jak twórcy reklam nami manipulują?

Reklamy atakują nas z każdej strony. Widzimy je dzień w dzień w telewizji, w Internecie, na ulicznych banerach, słyszymy je też w radiu. W jaki sposób twórcy reklam próbują skłonić potencjalnych klientów do zakupów? Oto kilka technik.

Autorytet eksperta

W reklamach leków i suplementów diety bardzo często występuje osoba, która podaje się za lekarza lub farmaceutę. Biały kitel i atrybuty lekarskie sprawiają, że człowiek, który przekonuje nas o cudownym wręcz działaniu leku, staje się dla nas wiarygodny. Nagle okazuje się, że nie musimy chodzić do specjalistów, bo nasze problemy rozwiąże ogólnie dostępny lek. Każdy trycholog oglądając reklamę o suplemencie diety, który ma sprawić, że włosy będą piękne, gęste, długie i lśniące, zapewne żałuje wielu lat, które poświęcił na naukę o pH czy porowatości włosów, bo przecież rozwiązaniem dla każdych włosów jest ten jeden, cudowny lek.

Stworzenie problemu

Wśród twórców reklam częstą praktyką jest szukanie problemu, dla którego rozwiązaniem będzie reklamowany produkt lub usługa. Stąd też dowiadujemy się, że picie samej wody jest niewystarczające i potrzebne są nam elektrolity lub że zacinający się Internet to nonsens i koniecznie musimy wybrać konkretnego dostawcę Internetu, który zapewni nam stabilne łącze. Okazuje się, że trudno jest odróżnić kaszel suchy od mokrego, a infekcję grzybiczą od bakteryjnej. Mogłoby się zdawać, że skoro coś nam dolega to powinniśmy zwrócić się do lekarza, jednak nic bardziej mylnego, bo przecież mamy lek na wszystko.

Wyjątkowa atmosfera

Reklamy często stwarzają wokół produktu lub usługi wyjątkową atmosferę. Szczególnie można to zauważyć w reklamach słodyczy. Aktorka rozkoszuje się smakiem batonika, przenosi się w świat pełen czekolady, a wszystkiemu towarzyszy subtelna i przyjemna dla ucha muzyka. Taka reklama sprawia, że odbiorcy owy batonik kojarzy się z przyjemnością, chwilą wytchnienia czy niesamowitymi doznaniami smakowymi. Istnieje więc duża szansa, że sięgnie po niego będąc w sklepie.

Kobiece i męskie wdzięki

Niezbędnym krokiem przy tworzeniu reklamy jest określenie grupy docelowej. Nic więc dziwnego, że w reklamie piwa zobaczymy mężczyznę, a w reklamie proszku do prania kobietę. Pozwala to odbiorcy na utożsamienie się z osobą występującą w reklamie. Innym chwytem jest wykorzystanie uroku osobistego płci przeciwnej. Kobiety częściej zajmują się przygotowywaniem potraw, dlatego w reklamie oleju z pierwszego tłoczenia pojawiają się umięśnieni mężczyźni. Podobnie sprawa wygląda w przypadku ubezpieczenia samochodów. Z reguły to mężczyźni częściej zajmują się formalnościami związanymi z autami, dlatego w reklamach OC i AC występują piękne panie, często seksownie ubrane. Ten zabieg ma na celu przyciągnąć uwagę i podświadomie wpłynąć na klienta tak, aby skorzystał z oferty firmy.

Sławna osoba

Występowanie gwiazd i celebrytów w reklamach to powszechna praktyka w firmach o dużym potencjale finansowym. Jeżeli gwiazda jest lubiana, to istnieje duża szansa, że jej fani skorzystają z reklamowanego przez nią produktu. W reklamach występują celebryci, którzy są akurat na topie. Wykorzystanie wizerunku gwiazd sportowych jest obarczone pewnym ryzykiem. Jeśli sportowiec jest w formie to reklamy z jego udziałem pojawiają się często, ale kiedy odnosi sromotne porażki to zdarza się, że reklamę trzeba wycofać.

Posługiwanie się danymi

W branży farmaceutycznej szczególnie ważna jest wiarygodność. Właśnie dlatego część reklam sugeruje, że skuteczność produktu jest podparta dowodami. Pojawiają się w nich wykresy, o których pochodzeniu informują nas małe literki na dole ekranu, znikające nim zdążymy je przeczytać. Często słyszy się także, że 9 na 10 osób poleca, ale nie dostajemy informacji o szczegółach tego badania jak np. to jakiej wielkości grupę osób przebadano. Pojawia się gwarancja jakości, w przeciwnym razie zwrot pieniędzy, ale i tu nie wiadomo nic o szczegółach. Takie rzucanie haseł ma wpłynąć na nasze zaufanie do danej firmy oraz dać nam poczucie, że mamy gwarancję bezpieczeństwa, choć nie wiadomo czy ma to jakiekolwiek potwierdzenie w rzeczywistości.

Autor: 
Julita Madziara
Dział: 

Dodaj komentarz

CAPTCHA
Przepisz kod z obrazka.
1 + 1 =
Rozwiąż proszę powyższe zadanie matematyczne i wprowadź wynik.