Virgin Hyperloop testuje pierwszą podróż pasażerską

     Futurystyczna koncepcja transportu obejmuje kapsuły wewnątrz tub próżniowych przewożących pasażerów z dużą prędkością. W trakcie próby dwóch pasażerów - oboje będący pracownikami firmy - pokonało odcinek testowy o długości 500 m w 15 sekund, osiągając prędkość 107 mil na godzinę (172 km/h). Jest to jednak ułamek ambicji Virgin marzącej o prędkości przekraczającej 1000 km/h. Virgin Hyperloop nie jest jedyną firmą pracującą nad tym projektem, jednak jako pierwsza przewiozła pasażerów.

      Sara Luchian, dyrektor działu obsługi klienta, była jedną z dwóch na pokładzie i wkrótce po wydarzeniu opisała to doświadczenie dla BBC jako „ekscytujące zarówno psychicznie, jak i fizycznie”. Ona i dyrektor ds. technologii Josh Giegel założyli zwykłe polary i dżinsy zamiast kombinezonów lotniczych na wydarzenie, które miało miejsce w niedzielne popołudnie niedaleko Las Vegas. Luchian powiedziała, że podróż przebiegła gładko i „wcale nie przypominała kolejki górskiej”, chociaż przyspieszenie było gwałtowniejsze niż na dłuższym torze. Dodała, że żadnemu z nich nie zrobiło się niedobrze. Powiedziała też, że ich prędkość była dostosowana do długości toru i wymaganego przyspieszenia.

     Projekt, która rozwijał się latami, opiera się na propozycji założyciela Tesli, Elona Muska. Niektórzy krytycy opisali to jako science fiction. Pomysł był inspirowany najszybszymi na świecie pociągami z lewitacją magnetyczną (maglev), jednak udoskonalony dzięki użyciu tub próżniowych, które zwiększają ich prędkość.  Światowy rekord prędkości pociągu Maglev został ustanowiony w 2015 roku, kiedy japoński pociąg osiągnął prędkość 374 mil na godzinę podczas jazdy próbnej w pobliżu góry Fuji. Założona w 2014 roku firma Virgin Hyperloop otrzymała inwestycje od Virgin Group w 2017 roku. Wcześniej była znana jako Hyperloop One i Virgin Hyperloop One W wywiadzie dla BBC w 2018 roku ówczesny szef Virgin Hyperloop One, Rob Lloyd, który od tamtej pory odszedł z firmy, powiedział, że taka prędkość teoretycznie umożliwiłaby ludziom podróżowanie między lotniskami Gatwick i Heathrow oddalonymi od siebie o 45 mil (72,4 km) po przeciwnych stronach Londynu, w cztery minuty.

Virgin Hyperloop z siedzibą w Los Angeles pracuje również nad projektami w innych krajach, w tym nad hipotetycznym 12-minutowym połączeniem między Dubajem a Abu Dhabi, które zajmuje ponad godzinę istniejącym transportem publicznym. Krytycy zwrócili uwagę, że systemy podróżne Hyperloop wymagałyby zarówno uzyskania pozwolenia na budowę, jak i zbudowania rozległych sieci tub dla każdej trasy. Luchian przyznaje, że istnieją potencjalne trudności: „Oczywiście należałoby zbudować dużo infrastruktury, ale myślę, że pokonaliśmy takie przeszkody, które wcześniej wielu wydawały się niemożliwe”. „Infrastruktura jest ważnym celem dla tak wielu osób w rządzie. Wiemy, że ludzie szukają rozwiązań. Szukają transportu przyszłości. Możemy nadal budować dzisiejsze lub wczorajsze systemy transportowe i nadal napotykać te same problemy, albo możemy spróbować zbudować coś, co naprawdę je rozwiązuje” - dodała.

Autor: 
Tłum. Katarzyna Fudali
Dział: 

Dodaj komentarz

CAPTCHA
Przepisz kod z obrazka.
9 + 0 =
Rozwiąż proszę powyższe zadanie matematyczne i wprowadź wynik.