Jak Japonia wykorzystuje technologię abyśmy czuli się blisko siebie podczas pandemii

Ludzie są istotami społecznymi: technologia nie może zastąpić rzeczywistych interakcji. Jednak czasami, gdy nie możemy spotkać się twarzą w twarz lub musimy trzymać się z daleka od siebie dla naszego własnego dobra, może to trochę polepszyć komunikację między nami.

Japonia od dziesięcioleci jest światowym liderem w technologii, a w szczególności w elektronice. Okazuje się to cenne podczas pandemii Covid-19, ponieważ kraj bada technologię jako sposób na poprawę komunikacji między ludźmi.

Roboty dla osób starszych
Shizuoka słynie z plantacji herbaty i wspaniałych widoków na górę Fuji. Miasto Fujieda stara się zapewnić wysoką jakość życia swoim 140 tysiącom mieszkańców.
Z powodu wybuchu Covid-19 wielu starszych osób mieszkających samotnie lub w domach opieki nie może być odwiedzanych przez rodzinę i przyjaciół. Istnieją obawy, że może to wpłynąć na ich zdrowie psychiczne.
Gmina może więc wynająć im niezwykłego towarzysza PaPeRo.

„Kiedy budzę się rano wiedząc, że mam obok PaPeRo mogę wtedy z nim naturalnie rozmawiać" - wyznaje Natsume Emiko, mieszkaniec Fujieda.
„Mam wrażenie, że rano zaczynam rozmowę, dzięki której czuję się mniej samotny”.

Dzięki funkcji rozpoznawania mowy opartej na sztucznej inteligencji robot wielkości dziecka pomaga osobom starszym w prowadzeniu rozmów. Pozwala im również pozostawać w kontakcie z bliskimi, wymieniając się wiadomościami tekstowymi lub zdjęciami, a także może służyć do monitorowania stanu zdrowia poprzez identyfikację zmian we wzorcach aktywności.

Makita Tsuyoshi, szef sekcji miasta Fujieda, wyjaśnia: „PaPeRo może robić zdjęcia, aby wysłać je do krewnych mieszkających daleko. Pewnego razu do rodziny wysłano zdjęcie babci, która upadła". Więc natychmiast do niej zadzwonili i odkryli, że ma złamanie i nie może się ruszać. Dzięki PaPeRo wiedzieli więc, że jest nagły wypadek i byli w stanie zabrać babcię do lekarza”.

Dla producentów Papero, japońskiej firmy informatycznej i elektronicznej NEC Corporation roboty takie jak Papero mogą sprawić, że ludzie lepiej się ze sobą kontaktują.

Zacząłem tworzyć Papero, ponieważ moja mama mieszkała daleko i chciałem mieć sposób, by się nią opiekować. Życie samotne jest smutne - więc ludzie chcą z kimś porozmawiać” - mówi Matsuda Tsuguhiro, programista Papero i ekspert wykonawczy w sieci cyfrowej oddział NEC Corporation. Z telefonu ludzie korzystają średnio 15 razy dziennie, a w przypadku niektórych z nich ponad 50 razy”.

Inteligentne maski
W czasach kryzysu innowacyjność rozwija się ze zdwojoną siłą. Przed pandemią japoński biznes testował roboty tłumaczeniowe, aby pomóc turystom na lotniskach, ale projekt został wstrzymany.

Ponieważ większość świata nosi maseczki przeciwko koronawirusowi, firma pomyślała, że ​​może skorzystać z okazji i użyć tego samego oprogramowania, które opracowali, aby stworzyć inteligentną maskę.

Donut Robotics twierdzi, że jego maska ​​C-FACE jest pierwszą na świecie, która łączy się z Internetem przez Bluetooth. Jako firma zajmująca się robotyką zastanawialiśmy się, co możemy zrobić, i pomyśleliśmy, że możemy stworzyć maskę, którą można połączyć ze smartfonem, maskę, która pomoże zachować dystans społeczny, maskę, która może digitalizować głosy lub która może tłumaczyć. Dlatego zdecydowaliśmy się to rozwinąć ”- mówi Ono Taisuke, dyrektor generalny Donut Robotics. W połączeniu z aplikacją na urządzeniu maska ​​może tłumaczyć mowę na kilka języków dzięki wbudowanemu mikrofonowi, wzmacniać głos użytkownika lub zapisywać dyktowanie tekstu.
 
 

Autor: 
Charlotte Khan, Tłum. Oliwia Starzyńska

Dodaj komentarz

CAPTCHA
Przepisz kod z obrazka.
13 + 3 =
Rozwiąż proszę powyższe zadanie matematyczne i wprowadź wynik.