A gdybyś tak nauczył się nowego języka poprzez stymulację czaszki...

Naukowcy odkryli, że stymulując mózg przy użyciu odpowiedniego czujnika, możliwe byłoby poprawienie zdolności przyswajania dźwięków nowego języka.

Nauka języków obcych zawsze stanowiła dla ciebie wyzwanie? Angielski wydaje się być niesłyszalnym dialektem? Twoim marzeniem jest rozumieć chiński? Być może nauka ma na to rozwiązanie. Nowe badanie przeprowadzone przez neuronaukowców z Uniwersytetu w Pittsburghu i Kalifornijskiego Uniwersytetu w San Francisco (UCSF) wykazały, że proste urządzenie w kształcie słuchawki stymuluje kluczowy nerw prowadzący do mózgu. Dzięki temu urządzeniu byłoby więc możliwe poprawienie zdolności przyswajania dźwięków nowego języka.

Na potrzeby doświadczenia naukowcy wykorzystali język mandaryński. Nie był to wybór przypadkowy, ponieważ ten język uznawany jest za jeden z trudniejszych do nauczenia się dla osób anglojęzycznych. Rzeczywiście, wymaga on zmian tonu, które wpływają na znaczenie słów. Przy zastosowaniu nieinwazyjnej stymulacji nerwów czaszkowych, naukowcy znacznie poprawili zdolność osób anglojęzycznych do rozróżniania różnych tonów mandaryńskiego. W ramach tego badania, stymulator został umieszczony w uchu zewnętrznym, aby uaktywnić nerw dzięki niedostrzegalnym impulsom stymulującym.

Zachęta do nauki języków

„Wykazanie, że nieinwazyjna stymulacja nerwów obwodowych może ułatwić naukę języków, potencjalnie otwiera drzwi do poprawy funkcji poznawczych w wielu różnych obszarach” - powiedział naczelny autor badania, doktor habilitowany Fernando Llanos, badacz z Sound Brain Lab w Pitt. To urządzenie może mieć także wiele innych zastosowań przydatnych przy stymulacji innego typu nauki. To jeden z pierwszych dowodów na to, że nieinwazyjna stymulacja nerwu błędnego może usprawnić złożone zdolności poznawcze, takie jak nauka języków u zdrowych ludzi” - wyjaśnia dr Matthew Leonard, adiunkt Kliniki Chirurgii Neurologicznej Uniwersytetu Kalifornijskiego w San Francisco.

reklama2_1.png

W celu osiągnięcia tych rezultatów, naukowcy zrekrutowali 36 dorosłych osób, z rodzimą znajomością języka angielskiego. Każdy z nich przeszedł szkolenie z rozpoznawania czterech tonów języka mandaryńskiego. Następnie zostali oni poddani przezczaszkowej stymulacji związanej z dwoma tonami tego języka. Na koniec szkolenia, ci uczestnicy byli średnio o 13% lepsi w rozpoznawaniu tonów i dwa razy szybsi niż uczestnicy, którzy nie otrzymali stymulacji. „Istnieje ogólne przekonanie, że ludzie nie mogą się nauczyć wzorów dźwiękowych w wieku dorosłym, ale nasza praca historycznie udowodniła, że nie dotyczy to wszystkich”, oznajmił dr Bharath Chandrasekaran, wiceprezes badania, profesor Wydziału Nauki o Komunikacji i Zaburzeniach w Pitt School of Health and Rehabilitation Sciences oraz dyrektor Sound Brain Lab. Przynosząc szybkie i widoczne rezultaty, taka stymulacja mogłaby zachęcić do nauki nowego języka.

Autor: 
Johanna Amselem, Tłum. Bogumiła Kardas

Dodaj komentarz

CAPTCHA
Przepisz kod z obrazka.
4 + 3 =
Rozwiąż proszę powyższe zadanie matematyczne i wprowadź wynik.