Dlatego nie wysypiasz się przed pierwszym dniem pracy

Otwierałeś oczy wiele razy w nocy przed pierwszym dniem pracy po urlopie? I obudziłeś się minutę przed budzikiem?

Jesteś w dobrym towarzystwie. Ale wiesz co dzieje się w twoim ciele i mózgu, gdy leżysz w łóżku, wiercisz się i myślisz tylko o tym, że musisz już zasnąć, bo zaraz idziesz do pracy? Lekarka i badaczka z oddziału neurologii ze szpitala w Drammen, Marte Roa Syversen, ma na to odpowiedź. 

Przełamanie rutyny

Gdy musimy wrócić do pracy po urlopie, wprowadzamy zmianę do rutyny, którą wytworzyliśmy w ciągu ostatnich tygodni. 

- Mózg uwielbia przewidywalność. Lubi trzymać się wzorców i wiedzieć, co się stanie – wyjaśnia Syversen.

Zatem dzień przed jesteśmy często niespokojni, bo ciało i mózg są w stanie gotowości. Przygotowują się na to, że coś się wydarzy. 

Włączenie systemu kryzysowego

Dokładniej mówiąc, to układ współczulny zaczyna działać. To pewien rodzaj systemu kryzysowego, ta część systemu nerwowego, która aktywuje reakcję „walcz lub uciekaj”, czyli reakcję ciała na nagłe, groźne lub przerażające wydarzenia. U większości osób rozpoczęcie pracy po urlopie nie jest ani groźne, ani przerażające, ale organizm wie, że niedługo będzie musiał wyjść z trybu urlopowego.

- Mózg włącza w jakiś sposób współczulny układ nerwowy. Organizm wytwarza adrenalinę, dlatego między innymi zwiększa ci się puls i pocisz się bardziej. Czyli dokładne przeciwieństwo tego, czego potrzebujemy do snu – mówi badaczka.

Mózg po urlopie ciężko pracuje 

W poniedziałek Syversen miała swój pierwszy dzień pracy po wolnym. 

- Spało mi się okropnie, budziłam się ze sto razy – śmieje się.

Nie tylko noc przed rozpoczęciem pracy jest męcząca dla ciała i mózgu. Również sam pierwszy dzień pracy jest dodatkowym wysiłkiem dla mózgu. Gdyby trzeba było wskazać najciężej pracującą część mózgu, byłby to prawdopodobnie płat czołowy. 

- Zadania naszego płata czołowego, które znajdują się w pierwszej części mózgu, są najbardziej zaawansowane. Płat łączy przejścia, gdy przechodzimy z jednej rutyny do innej, na przykład z urlopowej do pracy – mówi Syversen.

 Nie używamy płata czołowego, gdy działamy na autopilocie. Uruchamiamy go wtedy, gdy zaczynamy coś nowego, wtedy aktywują się sieci w płacie. 

Zresetuj dobowy rytm

Bjørn Bjorvatn, badacz snu z Uniwersytetu w Bergen, uważa, że to ważne, by dawać sobie wystarczająco czasu na sen przed powrotem do pracy.

- Przywrócenie poprzedniej rutyny, sprzed urlopu, w jego ostatnim tygodniu może mieć duże znaczenie dla prawidłowej pracy ciała od pierwszego dnia pracy.

Bjorvatn opowiada, że ludzie na urlopie zwykle zmieniają swój rytm dnia. Gdy trzeba wrócić do pracy, nagle trzeba wstawać o wiele wcześniej. Czyli robić coś, co dla niektórych jest problematyczne. 

- Chcę podkreślić, że to zazwyczaj korzystne dla większości. Moją radą jest niezmienianie codziennej rutyny, nawet podczas urlopu – mówi Bjorvatn.

Podkreśla, że pracodawca oczekuje, że pracownik wróci do pracy w pełni gotowy.

- Jeśli śpisz 4 godziny przed pierwszym dniem w pracy, nie będziesz zbyt produktywny. Jest to również potencjalnie niebezpieczne. Załóżmy, że ktoś dojeżdża do pracy samochodem. Może wtedy zasnąć za kierownicą – mówi Bjorvatn.

 

Autor: 
Autor: Rino Wold Sletthagen, Laila Nguyen Engebretsen Tłum. Katarzyna Kapica
Dział: 

Dodaj komentarz

CAPTCHA
Przepisz kod z obrazka.
6 + 2 =
Rozwiąż proszę powyższe zadanie matematyczne i wprowadź wynik.