WITAMINA D: ROLA, SPOŻYCIE, RADY, KORZYŚCI…

Jaka jest rola witaminy D?

https://gotowespolki.pl/Witamina D, oddziałując z wapniem, wpływa na tworzenie kości i zębów . To witamina, która może być przyswajana z pożywieniem, jak i, dzięki promieniom słonecznym, kiedy te przenikają przez naszą skórę. Witamina D jest również niezbędna dla prawidłowego funkcjonowania mięśni. Jej atutem jest także zapobieganie rozwoju raka jelita grubego czy piersi.

Jakie jest odpowiednie spożycie witaminy D?

Częstym przypadkiem jest niedobór witaminy D, pomimo jej względnego dostępu w przyrodzie. Przed ukończeniem 4 roku życia oraz w czasie ciąży zapotrzebowanie na witaminę D jest większe i wynosi 10 µg dziennie. Poza tym, zarówno dla mężczyzn jak i dla kobiet, od 4 roku do końca życia, zalecane dzienne spożycie witaminy D wynosi 5 µg.

Jaki wpływ ma witamina D na zdrowie?

Zdrowie kości jest bardzo ważne, zwłaszcza u kobiet, które są szczególnie narażone na osteoporozę. Dlatego też witamina D jest niezbędna do wiązania wapnia i fosforu podczas trawienia. Dba również o zęby. U sportowców natomiast pozwala szybko zwiększyć masę mięśniową.

Jakie są zagrożenia związane z niedoborem witaminy D?

Niedobory witaminy D są dość powszechne. Konieczne jest przebywanie na słońcu przez co najmniej 15 minut dziennie, latem z ochroną przeciwsłoneczną. Konsekwencjami  niedoboru witaminy D jest :

  • łamliwość kości
  • ból w mięśniach
  • chroniczne zmęczenie
  • stan depresyjny
  • większe ryzyko zachorowania na raka piersi.

Jakie są źródła witaminy D w diecie?

Oprócz słońca, które jest głównym źródłem witaminy D, może być ona dostarczana wraz z pożywieniem. Można ją znaleźć w :

  • rybach takich jak miecznik, węgorz, łosoś, śledź, pstrąg, halibut
  • żółtku jajka
  • odtłuszczonym lub półtłustym mleku krowim
  • tuńczyku w puszce
  • wątrobie wołowej
  • wzmocnionym napoju sojowym.
Autor: 
Tłum. Agata Winiarczyk

Dodaj komentarz

CAPTCHA
Przepisz kod z obrazka.
11 + 6 =
Rozwiąż proszę powyższe zadanie matematyczne i wprowadź wynik.