Charakterystyka BWP - 2

Historia BWP – 2 zaczęła się w roku 1974 kiedy to opracowano prototyp nazwany Obiekt 675.

W stosunku do BWP – 1 nowy wóz wyposażono w szybkostrzelne 30 mm działko 2A42. Zostało ono umieszczone w nowo skonstruowanej dwuosobowej wieży, Dodatkowo sprzężono z nią karabin maszynowy PKT. Wieża została wyposażona w wyrzutnię 9P135M z której można było odpalać przeciwpancerne pociski kierowane 9M111 Fagot oraz 9M113 Konkurs. Pojazd mógł zabrać 7 żołnierzy desantu.

Pojazd BWP – 2 został przyjęty na uzbrojenie ZSRR w roku 1980. Przed przyjęciem na uzbrojenie został poddany sprawdzeniu przez armię. Jego oficjalna nazwa brzmiała BMP – 2. Jego pierwszym bojowym sprawdzianem była wojna ZSRR w Afganistanie.

BWP – 2 jest podstawowym bojowym wozem piechoty krajów byłego ZSRR. Jego produkcja poza ZSRR i dzisiejszą Rosją odbywała się w Czechosłowacji i Indiach.

Również w Wojsku Polskim wprowadzono na uzbrojenie BWP – 2. Stało się to w roku 1989. Wozy pochodziły z Czechosłowacji. Polska nabyła BWP – 2 w ilości 62 sztuk. Stanowiły one wyposażenie dwóch batalionów piechoty zmotoryzowanej
1 Praskiego Pułku Zmechanizowanego z Wesołej pod Warszawą. 2 sztuki były wykorzystywane do szkolenia załóg w ośrodku szkoleniowym w Międzyrzeczu. Wozy tego typu zostały wycofane z uzbrojenia w roku 1994. Zostały one sprzedane do Angoli w liczbie 42 sztuk oraz do Togo w liczbie 20 sztuk.

Bojowy wóz piechoty BWP – 2 jest następcą popularnych BWP – 1. Stanowił też w niewielkiej liczbie uzbrojenie Wojska Polskiego. Jest na wyposażeniu kilku krajów. Niewątpliwie konstrukcja ta stanowi ważną pozycję w historii wojskowości.

Autor: 
Jakub Kulas
Źródło: 

Wikipedia

Dodaj komentarz

CAPTCHA
Przepisz kod z obrazka.
14 + 4 =
Rozwiąż proszę powyższe zadanie matematyczne i wprowadź wynik.